Nieuwe keuken verzorgt tot 1000 maaltijden per dag voor patiënten

Gepubliceerd op

Tot duizend warme maaltijden per dag worden er geserveerd in az groeninge. Daarom investeerden we in een moderne, performante keuken, die onlangs in gebruik werd genomen.

Zeker in een ziekenhuis is het belangrijk om lekker en gezond te eten. Dat is iets waar we veel aandacht aan schenken. Daarom werd geïnvesteerd in een nieuwe centrale keuken, waar tot duizend maaltijden per dag worden klaargemaakt. De veertig keukenmedewerkers kunnen er op een vlotte en efficiënte manier werken, en de patiënten zijn verzekerd van een heerlijke maaltijd volgens hun voorkeur, met aandacht voor hun specifiek dieet. 

140 variaties

Iets meer dan de helft van de patiënten geniet van de reguliere maaltijd, maar 45 procent heeft een aangepaste maaltijd nodig. Er zijn alles samen maar liefst 140 variaties mogelijk, van vegetarisch en veganistisch over zoutarm en zoutloos tot maaltijden met gemalen vlees en tal van andere mogelijkheden. Al die maaltijden bereiden en de juiste maaltijd bij de juiste patiënt krijgen, is een logistiek hoogstandje. Alles in de nieuwe keuken is erop voorzien om dat proces zo vlot mogelijk te laten verlopen.

De keuken bevindt zich in het CLT-gebouw. CLT staat voor Catering, Logistiek en Techniek. Het CLT-gebouw staat naast het hoofdgebouw maar is via ondergrondse gangen verbonden met het ziekenhuis. Het hele gebouw is uitgerust met een automatisch klimaatsysteem, waardoor het warm genoeg blijft in de winter en fris in de zomer. Dat is belangrijk voor de voorraadkamers met bijvoorbeeld droge voeding. 

Het volledige keukengedeelte, op de eerste etage, is ook uitgerust met een speciale vloer, gemaakt van gerecycleerd rubber. De vloer dempt het geluid van rondrijdende karren vol porselein en bestek, en is helemaal waterdicht. Dat is gemakkelijk voor het onderhoud.

Verschillende koelcellen

De goederen voor de keuken komen via een lift naar boven. Ze worden gestockeerd in koelcellen die tot 100 vierkante meter groot zijn. Iedere koelcel heeft een eigen bestemming, bijvoorbeeld soepgroenten of fruit. De koks hoeven nooit in deze koelcellen te komen. Ze maken dagelijks hun bestelling op, en het keukenteam zorgt ervoor dat alles op tijd klaarstaat in de dagkoelcel. 

Naast de dagkoelcel, waar de koks hun ingrediënten komen ophalen, is er een koude keuken en een warme keuken. Daar worden alle maaltijden voorbereid. Er staan grote combisteamers en een machine om zakken te vullen met verse soep. Er is ook een soep portioneermachine die tot 800 koppen soep in 20 minuten kan verwerken. Afgewerkte producten verhuizen naar een snelkoeler, waar de temperatuur binnen het uur wordt teruggebracht tot maximum 4 graden. Van daar gaan ze naar een andere koelcel met alle afgewerkte producten, die klaar staan voor het gebruik aan de distributieband.

Distributie

De ruimte met de distributieband is cruciaal. Hier werken iedere ochtend veertien mensen, die tussen 7 en halftien alle dienbladen samenstellen. Dat gebeurt volgens bepaalde cijfercodes. Iedere medewerker staat aan een ‘station’, bijvoorbeeld voor zetmeel, saus, bestek. Aan de hand van de code kan de medewerker zien wat hij op het dienblad moet scheppen of leggen. Op het eind van de distributieband staat een diëtiste die de juistheid controleert.

De gevulde dienbladen worden in regeneratiekarren geplaatst en verhuizen naar de ruimte ernaast. Er gaan dertig dienbladen in een regeneratiekar, en elke kar heeft per dienblad een warme kant en een koude kant. Iedere afdeling heeft zijn eigen kar, die is uitgerust met een elektronische badge. Die badge bevat de gegevens voor de opwarming. De karren worden op de afdeling ingeplugd, en dankzij de elektronische badge wordt het eten op het juiste moment opgewarmd, zodat iedereen kan genieten van een échte warme maaltijd. Het is een liftboy die samen met de logistieke medewerkers de karren naar de juiste afdelingen brengt, en ze brengen ondertussen ook het gebruikte materiaal van de vorige maaltijd terug naar de keuken.

Carwash voor de vaat

Want de laatste etappe is natuurlijk de vaat. Er zijn 140 karren met bestek en porselein in omloop, en die moeten iedere dag naar de keuken worden gebracht. Er is een grote vaatwasmachine om al het porselein te reinigen, en er is een aparte machine voor het bestek, dat met een magneet van de dienbladen wordt geplukt. De karren zelf worden gereinigd in een soort carwash. Het propere materiaal wordt weer op de karren geplaatst en gaat zo terug naar de diverse afdelingen.

Hygiëne is cruciaal in de keuken. Medewerkers kunnen slechts via één hygiënesluis de keukenruimte binnengaan. Je moet er eerst de handen desinfecteren, anders werkt het systeem niet, en uiteraard draagt al het personeel de juiste kledij. Er werd ook geïnvesteerd in een machine om het bestek steriel te verpakken. Die machine kan tot 800 zakjes per uur vullen met bestek.

“Het keukenteam kan nu gebruik maken van de nieuwste, moderne technologieën, van computergestuurde braadsleden tot kookdouches. Zo kunnen we efficiënt werken, in dienst van de patiënten.”

Facilitair manager Patrick Meyvaert

Inzetten op kwaliteit

Onze cateringdienst beschikt al geruime tijd over het Smiley-kwaliteitslabel. Het label wordt toegekend door Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).

Dat de volledige cateringafdeling blijvend inzet op kwaliteit werd vorige week nog duidelijk. Toen werd de bistro, waar het ziekenhuispersoneel dagelijks kan eten, gelauwerd met de award “innovatie en originaliteit” van de restaurantgids Gault&Millau

Deel op