In de individuele zorgrelatie proberen we onze patiënten zo veel als mogelijk te betrekken.
Op de patiëntenborden in de patiëntenkamers staan enkele algemene gegevens (zoals aanspreeknaam, opnamedatum, vermoedelijke ontslagdatum), het zorgplan, de doelstellingen en de verwachtingen en vragen van de patiënt. Het gebruik van de patiëntenborden kadert in een breder zorgplan dat duidelijke doelstellingen wil formuleren en hierbij patiënten en hun naasten wil betrekken.
Door het gebruik van de borden wordt het volgende beoogd:
Door ‘Overdracht aan bed’ te houden kan de patiënt bijsturen en info vragen waar nodig. Overdracht aan bed betekent dat de verpleegkundigen de overdracht tussen vroeg- en laatdienst houden aan het bed van de patiënt en in bijzijn van de patiënt. In dit overdrachtsmoment geven ze belangrijke informatie door die noodzakelijk is om de continuïteit van de zorgverlening te verzekeren.
Door overdracht aan bed wordt het volgende beoogd:
Onze patiënten zijn onze partner in het continu streven naar verbetering en ons kwaliteitsdenken. Hun ervaringsdeskundigheid draagt bij tot de verdere uitbouw en organisatie van ons ziekenhuis. We ontwikkelen methoden om in overleg te gaan met patiënten. Uit hun goede of minder goede ervaringen ontwikkelen en verankeren we verbeteracties in de hele organisatie.
Op continue basis bevragen we onze patiënten over hun ervaring in ons ziekenhuis via een enquête die we toesturen na een contact met ons ziekenhuis. We nemen ook systematisch deel aan alle bevragingen vanuit het Vlaams Patiënten Platform.
Sinds 2019 richten we adviesraden op om samen met onze patiënten en hun naasten samen aan de slag te gaan met hun verbetersuggesties en onze adviesvragen.
Adviesraden op niveau van onze organisatie:
Adviesraden op disciplineniveau:
Lien Lapiere, procesbegeleider kwaliteitszorg
Bereikbaar op dinsdag en vrijdag tussen 9u en 17u
lien.lapiere@azgroeninge.be, t. 056 63 63 23
Deel op