• Patiënt
  • Professionals
  • Jobs
Home
  • Contact
  • Route en parkeren
  • Over az groeninge
  • Artsen
  • Diensten
  • Behandelingen en Onderzoeken
  • Nieuws en COVID
  • Patiënt
  • Professionals
  • Jobs
  • Artsen
  • Diensten
  • Behandelingen en Onderzoeken
  • Nieuws en COVID
  • Contact
  • Route en parkeren
  • Over az groeninge
  • Nederlands
  • Français
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Kruimelpad

  1. Home
  2. Patient
  3. Diensten
  4. Kwaliteit
  5. Patiëntenparticipatie
Kwaliteit

Patiëntenparticipatie

Patiëntenparticipatie krijgt op verschillende manieren vorm in ons ziekenhuis.

In de individuele zorgrelatie proberen we onze patiënten zo veel als mogelijk te betrekken.

Op de patiëntenborden in de patiëntenkamers staan enkele algemene gegevens (zoals aanspreeknaam, opnamedatum, vermoedelijke ontslagdatum), het zorgplan, de doelstellingen en de verwachtingen en vragen van de patiënt. Het gebruik van de patiëntenborden kadert in een breder zorgplan dat duidelijke doelstellingen wil formuleren en hierbij patiënten en hun naasten wil betrekken.

Door het gebruik van de borden wordt het volgende beoogd:

  • Een verhoging van de betrokkenheid van patiënten en naasten bij het zorgproces;
  • Een betere afstemming van zorg op de wensen en behoeften van de patiënt;
  • Ook draagt het gebruik van de borden bij tot een goede voorbereiding op het ontslag en dit van bij het begin van de ziekenhuisopname.

Door ‘Overdracht aan bed’ te houden kan de patiënt bijsturen en info vragen waar nodig. Overdracht aan bed betekent dat de verpleegkundigen de overdracht tussen vroeg- en laatdienst houden aan het bed van de patiënt en in bijzijn van de patiënt. In dit overdrachtsmoment geven ze belangrijke informatie door die noodzakelijk is om de continuïteit van de zorgverlening te verzekeren. 

Door overdracht aan bed wordt het volgende beoogd: 

  • Meer betrokkenheid in eigen zorg 
  • Beter geïnformeerd
  • Beter contact tussen patiënt en verpleegkundige
  • Patiënt weet wie verantwoordelijk is voor zijn zorg

Onze patiënten zijn onze partner in het continu streven naar verbetering en ons kwaliteitsdenken. Hun ervaringsdeskundigheid draagt bij tot de verdere uitbouw en organisatie van ons ziekenhuis. We ontwikkelen methoden om in overleg te gaan met patiënten. Uit hun goede of minder goede ervaringen ontwikkelen en verankeren we verbeteracties in de hele organisatie.

Op continue basis bevragen we onze patiënten over hun ervaring in ons ziekenhuis via een enquête die we toesturen na een contact met ons ziekenhuis. We nemen ook systematisch deel aan alle bevragingen vanuit het Vlaams Patiënten Platform.

Sinds 2019 richten we adviesraden op om samen met onze patiënten en hun naasten samen aan de slag te gaan met hun verbetersuggesties en onze adviesvragen.

Adviesraden op niveau van onze organisatie:

  • Adviesraad SAPH (stedelijke adviesraad voor personen met een handicap) en LIGO (centrum basiseducatie) – project kwetsbare doelgroepen.
  • Kinder(p)raad
  • Adviesraad medewerkers az groeninge met ervaring als patiënt of naaste. 

Adviesraden op disciplineniveau:

  • Patiëntenadviesraad Kankercentrum Kortrijk – PARkk

Vragen? 

Lien Lapiere, procesbegeleider kwaliteitszorg
Bereikbaar op dinsdag en vrijdag tussen 9u en 17u

lien.lapiere@azgroeninge.be, t. 056 63 63 23

Deel op

Campus kennedylaan

President Kennedylaan 4,
8500 Kortrijk

t. 056 63 63 63
t. 0473 540 406 (alleen bij telefoonstoringen)

Stadscampus reepkaai

Reepkaai 4,
8500 Kortrijk

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
AnySurfer statuspagina toegankelijkheid E17 ziekenhuisnetwerk Lid van E17 ziekenhuisnetwerk

Vzw az groeninge, Pres. Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk
KBO/BTW 0472 222 625 - RPR Gent/afdeling Kortrijk

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy instellingen
  • Nederlands
  • Français
  • Plan je opname
  • Plan je consultatie
  • Plan je bezoek
  • Raadpleeg je dossier